Kas ir domēna vārds? Tas faktiski ir vienīgais kompānijas vai privātpersonas “nekustamais īpašums” internetā, savdabīga vieta, kuras lietošanas tiesības pieder tās īpašniekam un kuru sarežģītu darbību rezultātā atrod interneta meklētājprogramma. Kas interesentākais – Google ,piemēram, latviešu domēnu vārdus indeksē augstāk un iegādajoties pareizo domēnu vārdu un veicot dažas papildu darbības iespējams pakāpties uz Google meklētāja pirmo lapu.
Latvijā lieto latvisko klaviatūras izkārtojumu un visā Latvijas teritorijā garumzīmes un mīkstinājuma zīmes domēna vārdā tiks attēlotas pareizi. Ierakstot meklētāja logā domēni.lv Jūs nonāksiet mūsu mājaslapā!
Tādēļ pirmais domēnu iegādes likums skan pavisam vienkārši – ja nodarbojies ar biznesu Latvijā, iegādājies latviešu domēnu vārdu un nebaidies no garumzīmēm un mīkstinājuma zīmēm. Šeit gan ir kāda nianse – domēna vārdam jāatbilst vairākiem kritērijiem – tam jāietilpst Jūsu darbības sfērā, tam jābūt bieži meklētam meklētājprogrammā un ja ievadot Google meklētājā savu vārdu ieraudzīsiet mazus melnus burtiņus Reklāma un to būs daudz – B I N G O ! Jūs esat atradis vērtīgu domēna vārdu.
Ir protams vēl vairāki kritēriji – viens no tiem domēna vārda izmantošana divu, trīs, četru vārdu salikteņos – piemēram, PārdodDzīvokli.lv, PārdodMāju.lv utt. Nākamais kritērijs ir garums. Latvijas domēnu vārdiem tas ir no 2 līdz 63 simboliem. Jo īsāks domēna vārds, jo vieglāk ir ar to strādāt klientam – to iespējams ātrāk ievadīt meklētājprogrammā un tā veidojas tā saucamais Premium domēnu vārdu segments – divsimbolu domēnu vārdi, kurus atradīsiet arī mūsu domēnu veikalā.
Pasaulē visi pēc tiem ģībst – kompānija Facebook samaksāja 8 000 000 USD par domēna vārdu fb.com. Kā ir Latvijā? Atsevišķi domēnu vārdu tirgotāji par Latvijas divburtu domēniem prasa pat 16 500 EUR par vienu domēnu. Mēs piedāvājam kaut ko pavisam atšķirīgu – divsimbolu domēnus burts+cipars. Ja vēlaties startēt ar savu zīmolu starptautiskā tirgū – tie būs īstie. Esat nopircis Audi R8 un gribat rakstīt savu blogu par piedzīvojumiem ar šo auto – lūdzu – r8.lv mūsu domēnu veikalā ir pieejams. Un tas ir otrais domēnu iegādes likums – jo īsāk, jo dārgāk!
Par pirmo domēna vārdu komerciālo investoru pasaulē var uzskatīt Riku Švarcu, kurš jau tālajā 1995.gadā saprata, ka domēnu vārdu cenām ir potenciāla iespēja nākotnē augt. Šobrīd Riks Švarcs tur ap 6500 domēnu vārdu portfeli, kuru piedāvā gan kopuzņēmumu izveidei, gan līzingam gan arī pārdošanai. Riks Švarcs raksta savu blogu un to vienmēr ir interesanti lasīt, – blogs saucas atbilstoši DomainKing.com.
Atbilstoši Angļu – krievu – latviešu skaidrojošajai vārdnīcai Personālie datori. ( R.: Dati, 1998 ) – domēns – tas ir apgabals (ģeogrāfisks vai funkcionāls), kuram pieder tīklā Internet ieslēgtais dators. Parasti domēns norāda valsti, kurā atrodas dators (piem., Latvija (.lv), Kanāda (.ca), ASV (.us ) utt.). Dažkārt (īpaši ASV) domēns saistīts ar organizācijas raksturu, kurai pieder attiecīgais dators (piem., komerciāla (.com), izglītības (.edu), militāra (.mil) utt.).
Valsts koda augstākā līmeņa domēns (ccTLD) ir augstākā līmeņa valsts domēns, kurš tiek izmantots vai tas ir rezervēts valstij vai atkarīgai teritorijai. .lv ir Latvijas Interneta augstākā līmeņa domēns (ccTLD). Visi ASCII ccTLD identifikatori ir divus simbolus gari un visi divu simbolu augstākā līmeņa domēni ir valtsts augstākā līmeņa domēni. 2010. gadā Internet Assigned Numbers Authority (IANA) uzsāka internacionalizēto valstu kodu, kuri satur valodai atbilstošus simbolus, kurus var attēlot gala lietotājam, augstākā līmeņa domēnu ieviešanu. ccTLDs izveide un pielietošana ir aprakstīta RFC 1591, saskaņā ar ISO 3166-1
Bieži vien augstākā līmeņa domēnus izmanto asociatīvi – Laosas domēnus .la asociējot ar Losandželosu, savukārt Latvijas domēnus .lv asociējot ar Las Vegasu.
80-tajos gados tika radīti pirmie 6 augstākā līmeņa domēni (TLD): .com, .org, .biz, .mil, .net un .edu. Pasaulē pirmais reģistrētais domēna vārds bija Symbolics.com. Līdz 1995.gadam domēnu vārdu reģistrācija bija bezmaksas! Vēlāk 1995.gadā, Network Solutions ieguva tiesības pieprasīt maksu par domēnu vārdu izmantošanu. Mēs reģistrējām savu pirmo domēnu vārdu 1992.gadā, diemžēl mēs to pazaudējām, kā arī vēl dažus citus domēna vārdus, tomēr par piemiņu šim notikumam, – pirmajam reģistrētajam domēnam, un domēnu reģistrācija tajā laikā nebija ikdienišķa parādība, – tāpat kā mūsu pirmais Macintosh LC475 kompjūters ( tā tolaik sauca datorus, mēs gan to dēvējām citādi – “maks” ) ar 250 MB cieto SCSI disku, kurš joprojām darbojās un mūsu arhīvā ieņem godpilno veterāna vietu – šo gadskaitli iemūžinājām savā preču zīmē. Domēni.lv ir domēnu veikals, kurā iespējams iegādāties lieliskus latviskos atslēgvārda domēnus (“exact match domain”, saīsināti EMD), kas pacels Jūsu biznesu pavisam citā līmenī.
Cenas sākotnēji bija $100 par 2 reģistrācijas gadiem, bet vēlāk samazinājās līdz $70 1997.gadā. Uz 2020.gada sākumu bija reģistrēti 1578 augstākā līmeņa domēni. Tiek lēsts, ka jebkad visdārgāk pārdotais domēns ir cars.com. To esot iegādājies par 872 miljoniem USD uzņēmums Gannet Co., Inc. Diemžēl šis fakts nav oficiāli apstiprināts.
Latviešu domēna vārdu ar garumzīmēm un mīkstinājuma zīmēm reģistrācija tika uzsākta 2004.gada 1.martā. Tas daudziem ir pārsteigums, bet šie ir labākie domēnu vārdi uzņēmējiem, kuri domā par vietējo Latvijas tirgu, jo Google meklēšanas bots, kas indeksē mājaslapas, tā algoritms, diezgan ātri mājaslapu ar latvisko vārdu novietos sava saraksta augšgalā. Ir gan daži noslēpumi kā to veicināt 😉
© 2024 Domēni.lv
Vai šodien pietiek izveidot atbilstošu atslēgvārda domēnu (“exact match domain”, saīsināti EMD), lai nokļūtu Google pirmajās pozīcijās ar minimālu piepūli?
Uzņēmumiem, kas iecienījuši reklamēties Google Ads (Adwords), EMD domēns var kalpot kā papildus uzticamības signāls brīdī, kad lietotāji izvēlas, kuru no mājas lapām apmeklēt. Lai arī atslēgvārdu domēns vairs nevar palīdzēt nokļūt Google top pozīcijās tik vienkārši un ātri kā agrāk, taču šādiem domēniem ir vesela gūzma ar priekšrocībām:
- dabīga – tiešā interneta lietotāju plūsma. Samērā daudzi interneta lietotāji neizmanto interneta meklētājus, bet pārlūkā pa tiešo raksta nepieciešamo frāzi, piemēram, Pārdod Dzīvokli vai Pārdod Zemi . Rezultātā šādas mājas lapas – PārdodDzīvokli.lv vai PārdodZemi.lv stabili piesaistīs jaunus klientus, neiztērējot nevienu eirocentu par reklāmu Google Ads (Adwords) – Jūs faktiski nopērkat meklētājvārdu uz mūžu;
- klientiem veidojas lielāka uzticamība pret šādu mājaslapu;
- var piesaistīt papildu uzmanību Google meklēšanas rezultātos;
- šādu domēnu izmantošana veicina zīmola atpazīstamības veicināšana – jūs varat pāradresēt vairākus domēnus uz savu galveno zīmola mājaslapu;
- pareizs EMD ir viegli iegaumējams – nu piemēram – advokāts.lv vai mākleris.lv.
Latvijā Google vislabāk indeksēs starptautiskos domēna vārdus jeb IDN (Internationalized Domain Names). Un tie ir mūsu pašu latviešu valodas domēni ar garumzīmēm un mīkstinājuma zīmēm.
Starptautisks domēna vārds jeb IDN ir domēna vārds, kurā izmantota vismaz viena ne latīņu alfabēta, piemēram, arābu, ķīniešu, kirilicas, ivrita, rakstzīme vai arī latīņu alfabēta burts ar diakritisku zīmi vai ligatūru ( mīkstinājuma zīmes un garumzīmes ), kā piemēram, latviešu vai franču valodās.
Šāda veida rakstzīmes dators kodē vairākbaitu unicode virknē. Lai gan pati domēna vārdu sistēma (DNS) atbalsta unicode, e-pasta un tīmekļa pārlūku izmantotie tīkla protokoli nosaka domēna vārdā izmantojamo rakstzīmju ierobežojumus. Lai nodrošinātu saderību ar lielāko daļu lietojumprogrammu, tika nolemts starptautiskos domēna vārdus DNS reģistrā pārvērst ierastajā ASCII formā.
Piemēram mūsu domēns www.domēni.lv pārveidots ASCII formā www.xn--domni-kza.lv, Latvijā jebkurš dators to atpazīs kā www.domēni.lv, bet starptautiskajam lietotājam, kuram nav latviešu valodas izklājuma datorā tas saglabāsies šādā ASCII formā.
IDN domēna vārdi ir vesela jauna niša, kas stiprina nacionālo identitāti un kas savu attīstību ir sākusi Eiropā tikai 2004.-2005.gadā un savā domēnu veikalā mēs piedāvājam labākos no tiem: https://domēni.lv/domeni/.
Bieži vien domēnu vārdi ir kā laba investīcija un to vērtība aug ar gadiem. Piemēram kompānija “Tesla” savu domēna vārdu iegādājās tikai 2014.gadā par $11 000 000. Kopš 1992.gada domēna vārds tesla.com piederēja Nikolā tesla fanam, inženierim Stjū Grosmanam, savukārt kompānija Tesla izmantoja nosaukumu teslamotors.com:
Buying https://t.co/46TXqRrsdr took over a decade, $11M & amazing amount of effort. Didn’t like https://t.co/BsRfMrY9Gm even when we were only making ?.
— Elon Musk (@elonmusk) December 9, 2018
It took 15 years of negotiation, but we finally own https://t.co/0DFGVg0KR4.
— Andrew Wilkinson (@awilkinson) November 30, 2020
I remember the guy who owned it told me he wanted $17,000 for it in 2009.
“That’s crazy! I could buy a car for that!” I responded.
Let’s just say, I should have paid up.
Trešais domēnu likums skan tikpat vienkārši kā otrais – vēlāk būs dārgāk. Nekas uz pasaules nepaliek vairāk, – viss resurss ir ierobežots un attīstoties internetam, tam kļūstot aizvien advancētākam, labu vārdu daudzums automātiski tikai samazinās un tie attiecīgi kļūst dārgāki. Saasinoties konkurencei par vietu zem saules Google Chrome meklētāja rangā paaugstinās arī biežāk meklētāko vārdu cenas. Premium nekad nav lēts un domēniem ir tā īpašība, ka tie ar gadiem kļūst tikai dārgāki un pieprasītāki. Un parasti domēnu pasaulē darbojas vienkārša sakarība jeb ceturtais domēnu likums – nenopirksiet Jūs, nopirks konkurenti.
X6.LV